O orientador como mediador de letramento privilegiado no processo de escrita da tese de doutorandos

The supervisor as a privileged literacy broker in the doctoral thesis writing process

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3360

Mots-clés :

Doutorandos, Escrita acadêmica, Letramentos Acadêmicos, Mediadores de letramento, Orientador

Résumé

O objetivo deste artigo é analisar o modo como se constituem as relações de quatro doutorandos da UNICAMP, pertencentes a diferentes áreas de conhecimento, com seus respectivos orientadores durante o processo de escrita da tese. Para tal, o trabalho fundamenta-se nos princípios teórico-metodológicos dos Letramentos Acadêmicos e da etnografia da linguagem. No contexto desta pesquisa, os orientadores são considerados mediadores de letramento privilegiados. Os dados revelam a natureza das relações de poder instauradas nas interações entre doutorandos e seus orientadores, além do descompasso entre as expectativas criadas pelos participantes e o que de fato se concretizou na relação construída entre orientandos e orientadores. Este artigo, portanto, aponta para a necessidade de implementação de políticas institucionais que promovam uma formação para os orientadores com base na perspectiva dos Letramentos Acadêmicos.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

BADENHORST, C.; GUERIN, C. Post/Graduate research literacies and writing pedagogies. In: BADENHORST, C.; GUERIN, C. (org.). Research literacies and writing pedagogies for masters and doctoral writers. Leiden: Brill, 2016. p. 3-28.

BARTON, D.; HAMILTON, M. Local literacies: reading and writing in one community. Londres: Routledge, 1998.

BITCHENER, J.; BASTURKMEN, H.; EAST, M. The focus of supervisor written feedback to thesis/dissertation students. International Journal of English Studies, v. 10, n. 2, p. 79-97, 2010. Disponível em: https://revistas.um.es/ijes/article/view/119201. Acesso em: 05 out. 2021.

BLOMMAERT, J. Ethnography as counter-hegemony: remarks on epistemology and method. Working Papers in Urban Language & Literacies (Paper 34), London: Institute of Education, 2006.

CAN, G.; WALKER, A. A model for doctoral students’ perceptions and attitudes toward written feedback for academic writing. Research in Higher Education, v. 52, n. 5, p. 508-536, 2011. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s11162-010-9204-1. Acesso em: 05 out. 2021.

CORNÉR, S.; LÖFSTRÖM, E.; PYHÄLTÖ, K. The relationships between doctoral students’ perceptions of supervision and burnout. International Journal of Doctoral Studies,

v. 12, s/n, p. 91-106, 2017. Disponível em: http://informingscience.com/ijds/Volume12/IJDSv12p091-106Corner2809.pdf. Acesso em: 05 out. 2021.

GARCEZ, P. M.; SCHULZ, L. Olhares circunstanciados: etnografia da linguagem e pesquisa em Linguística Aplicada no Brasil. D.E.L.T.A, v. 31, n. especial, p. 01-34, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/JFbNhQBtw53N4C8j3Q36Lvg/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 out. 2021.

HODZA, F. Managing the student-supervisor relationship for successful post-graduate supervision: a sociological perspective. South African Journal of Higher Education, v. 21, n. 8, p. 1155-1165, 2007. Disponível em: https://www.ajol.info/index.php/sajhe/article/view/25767. Acesso em: 05 out. 2021.

IVANIČ, R. Writing and identity: the discoursal construction of identity in academic writing. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 1998.

JUNG, N. M.; MACHADO E SILVA, R. C.; PIRES SANTOS, M. E. Etnografia da linguagem como políticas em ação. Calidoscópio, v. 17, n. 1, p. 145-162, 2019. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2019.171.08. Acesso em: 05 out. 2021.

KNOWLES, S. S. Underground murmurs: disturbing supervisory practices of feedback. In: BADENHORST, C.; GUERIN, C. (org.). Research literacies and writing pedagogies for masters and doctoral writers. Leiden: Brill, 2016. p. 295-313.

LEA, M. R. Academic literacies in theory and practice. In: STREET, B. V.; MAY, S. (org.). Encyclopedia of Language and Education: Literacies and Language Education. 3. ed. New York: Springer, 2017. p. 147-158.

LEA, M. R.; STREET, B. V. O modelo de “letramentos acadêmicos”: teoria e aplicações. Tradução Fabiana Komesu e Adriana Fischer. Filologia e Linguística Portuguesa, v. 16,

n. 2, p. 477-493, 2014. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/flp/article/view/79407. Acesso em: 05 out. 2021.

LEA, M. R.; STREET, B. V. Student writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, v. 23, n. 2, p. 157-171, 1998. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079812331380364. Acesso em: 05 out. 2021.

LILLIS, T. Bringing writers’ voices to writing research: talk around texts. In: CARTER, A.; LILLIS, T.; PARKIN, S. (org.). Why writing matters: issues of access and identity in writing research and pedagogy. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2009. p. 169-187.

LILLIS, T. Ethnography as Method, Methodology, and “Deep Theorizing”: Closing the Gap Between Text and Context in Academic Writing Research. Written Communication, v. 25, n. 3, p. 352-388, 2008. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0741088308319229. Acesso em: 05 out. 2021.

LILLIS, T.; CURRY, M. J. Academic writing in a global context: the politics and practices of publishing in English. New York: Routledge, 2010.

LILLIS, T.; HARRINGTON, K.; LEA, M. R.; MITCHELL, S. Introduction. In: LILLIS, T.; HARRINGTON, K.; LEA, M. R.; MITCHELL, S. (org.). Working with academic literacies: case studies towards transformative practice. Anderson, South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, Colorado: WAC Clearinghouse, 2015. p. 03-22.

NÓBREGA, M. H. Orientandos e Orientadores no século XXI: desafios da pós-graduação. Educação & Realidade, v. 43, n. 3, p. 1055-1076, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/JKQjXW6T4PmtkqCJFN5T9Md/abstract/?lang=pt. Acesso em: 05 out. 2021.

PARIS, L. G. Letramentos acadêmicos de doutorandos: entre mediações e publicações. 2021. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2021. Disponível em: http://acervus.unicamp.br/index.asp?codigo_sophia=1165156. Acesso em: 05 out. 2021.

STILLMAN-WEBB, N. Writing beliefs and mentoring practices: advisor perspectives on post/graduate writing instruction in the Sciences. In: BADENHORST, C.; GUERIN, C. (org.). Research literacies and writing pedagogies for masters and doctoral writers. Leiden: Brill, 2016. p. 257-276.

STREET, B. V. “Hidden” features of academic paper writing. Working Papers in Educational Linguistics, v. 24, n. 1, p. 1-17, 2009. Disponível em: https://repository.upenn.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1203&context=wpel. Acesso em: 05 out. 2021.

STREET, B. V.; LEA, M. R.; LILLIS, T. Revisiting the question of transformation in academic literacies: the ethnographic imperative. In: LILLIS, T.; HARRINGTON, K.; LEA, M. R.; MITCHELL, S. (org.). Working with academic literacies: case studies towards transformative practice. Anderson, South Carolina: Parlor Press; Fort Collins, Colorado: WAC Clearinghouse, 2015. p. 383-390.

WANG, T.; LI, L. Y. ‘Tell me what to do’ vs. ‘guide me through it’: feedback experiences of international doctoral students. Active Learning in Higher Education, v. 12, n. 12, p. 101-112, 2011. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1469787411402438. Acesso em: 05 out. 2021.

Téléchargements

Publié-e

2022-06-02

Comment citer

Paris, L. G. . (2022). O orientador como mediador de letramento privilegiado no processo de escrita da tese de doutorandos: The supervisor as a privileged literacy broker in the doctoral thesis writing process. Revista Do GEL, 19(1), 246–264. https://doi.org/10.21165/gel.v19i1.3360