From official guidelines to practices in municipal schools in Rio de Janeiro: an investigation into the teaching of the linguistic/grammatical component

Authors

  • Luiz Felipe da Silva Durval Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil http://orcid.org/0000-0003-4949-119X

DOI:

https://doi.org/10.21165/el.v50i1.2989

Keywords:

grammar teaching, linguistic variation, grammar in three axes.

Abstract

This article aims to: (i) investigate the teaching of the grammatical component, considering the linguistic variation and the grammar-text relationship in the material proposed for Middle School in the municipal public school of Rio de Janeiro; and (ii) contrast the information collected in this material with the Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and with the municipal guidelines for teaching (RIO DE JANEIRO, 2013, 2016). All the research is based on the proposal of a “grammar teaching in three axes” (VIEIRA, 2014, 2017, 2018). The general objective is to inform about the pedagogical practices in force, practices that were thought from the PCN. This is justified, therefore, it is necessary to know of the curricular guidelines and the approach that has been practiced to propose productive teaching strategies for working with the linguistic component. The results presented here are part of our undergraduate thesis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luiz Felipe da Silva Durval, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, Brasil

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Letras Vernáculas (UFRJ)

References

BORTONI-RICARDO, S. M. Nós cheguemu na escola, e agora? Sociolinguística e Educação. São Paulo: Parábola Editorial, 2005.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1998.

DURVAL, L. F. S. Uma experiência didática com o futuro do presente: reflexão linguística, variação e ensino. In. VIEIRA, S. R. (org.). Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018. p. 155-172.

FARACO, C. A. Norma culta brasileira – desatando alguns nós. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

FRANCHI, C. Mas o que é mesmo “gramática”? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Tradução Marcos Bagno, Marta Scherre e Caroline Cardoso. São Paulo: Parábola, 2008.

LIMA, M. D. A. O. O quadro pronominal: atividades lúdicas para o ensino de gramática e variação. In: VIEIRA, S. R. (org.). Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. Rio de Janeiro: Letras UFRJ, 2017.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

NEVES, M. H. M. Texto e gramática. São Paulo: Contexto, 2006.

NEVES, M. H. M. A gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

PAULIUKONIS, M. A. L. Texto e contexto. In: VIEIRA, S. R.; BRANDÃO, S. F. (org.). Ensino de gramática: descrição e uso. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2011. p. 237-258.

PIRES DE OLIVEIRA, R. de; QUAREZEMIN, S. Gramáticas na escola. Petrópolis: Vozes, 2016.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Orientações Curriculares: Áreas Específicas. Rio de Janeiro, 2013.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Produção textual: critérios de avaliação. Rio de Janeiro, 2016. Disponível em: http://www.rioeduca.net/recursosPedagogicos.php. Acesso em: 13 mar. 2018.

RIO DE JANEIRO. Secretaria Municipal de Educação. Cadernos Pedagógicos, 2016. Disponível em: http://www.rioeduca.net/recursosPedagogicos.php. Acesso em: 13 mar. 2018.

VIEIRA, S. R. Orientações oficiais para o ensino de gramática: uma proposta em três frentes de trabalho. Trabalho apresentado no V Encontro Nacional das Licenciaturas (ENALIC), UFRN, Natal, 2014.

VIEIRA, S. R. Três eixos para o ensino de gramática: uma proposta experimental. In: NORONHA, C. A.; SÁ JR., L. A. de. (org.). Escola, ensino e linguagem [recurso eletrônico]. Natal: EDUFRN, 2017. p. 78-104. Disponível em: http://repositorio.ufrn.br. Acesso em: 13 mar. 2018.

VIEIRA, S. R. (org.). Gramática, variação e ensino: diagnose e propostas pedagógicas. São Paulo: Blucher, 2018.

WEINREICH, U.; LABOV, W.; HERZOG, M. Fundamentos empíricos para uma teoria da mudança linguística. Tradução Marcos Bagno. Revisão técnica: Carlos Alberto Faraco. São Paulo: Parábola Editorial, 2006 [1968].

ZILLES, A. M. S.; FARACO, C. A. (org.). Pedagogia da variação linguística: língua e diversidade. São Paulo: Parábola Editorial, 2015. p. 19-30.

Published

2021-04-29

How to Cite

Durval, L. F. da S. (2021). From official guidelines to practices in municipal schools in Rio de Janeiro: an investigation into the teaching of the linguistic/grammatical component. Estudos Linguísticos (São Paulo. 1978), 50(1), 144–162. https://doi.org/10.21165/el.v50i1.2989

Issue

Section

Artigos